Do letošního ročníku Týdne pro Digitální Česko se zapojilo více než 130 partnerů, kteří společně uspořádali přes 200 akcí ve 48 městech napříč všemi kraji Česka. Akcí se zúčastnilo více než 12 000 lidí.Týden pro Digitální Česko probíhal od 18. do 24. listopadu a opět se stal největší vzdělávací akcí v oblasti digitalizace v Česku. Již třetí ročník akce pořádá Digitální Česko – platforma Úřadu vlády ČR.
Do roku 2030 bude 90 % pracovních pozic vyžadovat základní digitální dovednosti. Nyní má tyto dovednosti 70 % dospělých. Hlavní témata letošního ročníku Týdne pro Digitální Česko proto reflektovala současné dění v oblastech digitálních dovedností pro měnící se trh práce, bezpečnosti v online prostředí a online komunikaci se státem.
„Výsledky letošního ročníku dokládají to, jak vysoce aktuální a celospolečenské téma vzdělávání dospělé populace v oblasti digitálních technologií je. Mám radost z toho, že oproti minulému roku se nám podařilo téměř zdvojnásobit počet účastníků akcí,“ říká Kamila Kolmanová, vedoucí organizačního týmu Týdne pro Digitální Česko.
Během celého týdne proběhla řada školení, přednášek, webinářů a diskuzí pro širokou i odbornou veřejnost. Lidé tak měli jedinečnou příležitost zdarma si osvojit nové digitální dovednosti, které jim pomohou uspět na pracovním trhu, chránit své děti na internetu a zlepšit efektivní komunikaci se státem.
Vzdělávací akce organizovali partneři z neziskového sektoru, knihoven, univerzit, firem či veřejné správy, například 42 Prague, CZ.NIC, CESNET, Národní knihovna České republiky, Google, Nadace O2 či Nadace Vodafone. Právě spojení sil státu, školství, neziskových organizací a partnerů z byznysu je hlavní myšlenkou Týdne pro Digitální Česko, protože spolupráce s dalšími organizacemi je klíčová k tomu, aby se digitální vzdělávání dostalo k co nejvíce lidem.
„Náš tým se zabývá výzkumem nových digitálních technologií a jejich aplikacemi v průmyslu. Podporujeme i malé a střední firmy v nasazování nových digitálních technologií jak vzděláváním, tak i možností společných experimentů a konzultací. Nasazení nových technologií, které změní podobu budoucí práce lidí, se nakonec dotýká celé společnosti, nejen výzkumníků nebo techniků ve firmách. Snažíme se proto ukazovat jejich přínosy i našim studentům, žákům, kteří třeba budou jednou našimi studenty, ale i veřejnosti, kterou bezpochyby moderní technologie zajímají. Ukázal to i velký zájem o naše akce uspořádané během Týdnu pro Digitální česko,“ uvedl Pavel Václavek, koordinátor programu Průmyslová kybernetika, instrumentace a systémová integrace na CEITEC VUT v Brně.
Do letošního Týdne pro Digitální Česko se opět zapojily také knihovny, které uspořádaly 53 akcí pro širokou veřejnost s cílem rozšířit povědomí nejen o digitálních službách státu. Dále se také zapojilo všech 759 poštovních poboček, které nabízejí služby Czech POINT a 35 obecních a městských úřadů, které také tyto služby poskytují.
„Těší nás, že knihovny patří mezi tradiční partnery Týdne pro Digitální Česko. Svědčí to o jejich schopnosti reagovat na aktuální výzvy digitálního světa a důležité roli, kterou v oblasti digitálního vzdělávání hrají. Pro rok 2025 bude téma digitální gramotnosti hlavním komunikačním tématem českého knihovnictví a je předpoklad, že počet zapojených knihoven a uskutečněných akcí do příštího ročníku dále naroste,” uvedla Kamila Plisková, koordinátorka tématu digitální gramotnost v knihovnách.
Vysoký zájem lidí a pozitivní hodnocení od účastníků akcí naznačují, že česká společnost má o digitální vzdělávání velký zájem a akce bude probíhat i v příštím roce.